Dagis eller förskola

Idag hade jag den lyxiggaste morgonen jag haft sen Molly kom tror jag. Hon vaknade klockan sex, fick en flaska välling så la jag henne brevid mig i sängen och båda två somnade om. Vaknade och kollade på klockan 9:34!! Så jävlans skönt! Passade perfekt då jag var uppe till strax efter ett igår kväll och kollade på en serie.
 
Vi åkte sen och handlade lite mjölk och ägg till dagens middag, Pancakes, what else? Sedan fick det bli en tur till stora syster för att prata och få tips om inskolningen på dagiset.
Frågade om de på hennes jobb tar illa upp om man säger dagislärare istället för förskolelärare. Tessan är barnskötare nämligt. Hon själv säger dagis hemma och till Minea osv, men på jobb säger hon förskola. Är tydligen en del häromkring som tar illa upp att man säger dagis i stället för förskola. Vad jag förstår så är det ingen större skillnad så förstår inte varför ta illa upp. Visst, det är ju en "finare" titel med förskolelärare än dagislärare men ja. Självklart säger jag förskola till någon som faktiskt tar illa upp men annars säger jag dagis.
 
Vad säger ni andra? Dagis eller förskola?

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Jag säger oxå dagis! Men som sagt till de ju gärna att man säger förskola. Men jag tycker förskola räknas mer som sista året de går innan de börjar skolan. :-)

2013-01-14 @ 21:21:19
Postat av: Amanda

dagis, förskola är ju typ nollan tänker jag :P

2013-01-14 @ 21:38:40
URL: http://duarsnartdarmandy.blogg.se
Postat av: Lina

Host, host host.. Det heter inte dagislärare iallafall.. möjligtvis dagisfröken..;) Ne, de heter faktiskt förskollärare eller om man ska vara riktigt petig så vill de titulera oss som lärare inom förskola.

Skämt och sido.. jag säger oftast dagis.. iallafall till alla barn... Men på skolan är de benhårda med att vi måste säga förskolan.... allt för att behålla statusen på våra viktiga jobb!

På vissa ställen säger de Föris istället.. men de spelar inte så stor roll anser jag..

För mig är de Dagis och kommer alltid att förbli... Om man inte ska visa sin högskolestatus och säga förskola..

Amanda: Nollan heter faktiskt förskoleklass! ;)

Svar: Jaja nu ska du inte vara sån, tyckte de lät konstigt när jag skrev dagislärare ;) hih
Föris? Det var något nytt för mig...
Josefine Eriksen

2013-01-14 @ 21:57:43
Postat av: Lena

DAGIS !
Låter gulligare;-)
Det betyder ju inte att deras yrken som förskollärare och barnskötare är mindre värt

2013-01-14 @ 22:58:09
Postat av: Isabell

Här sägs det också dagis :D Liam säger också dagis ;)

Svar: Så de heter ju :D
Josefine Eriksen

2013-01-15 @ 08:41:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0