Jätte GODA & jätte ENKLA frallor ♥

När jag fick Molly till att sova och Daniel satt och spela datorspel så tänkte jag ge bakandet en chans till; baka frallor
Jag har fått ett recept på frallor utav min kära mor som jag ställde mig och gjorde. Förra gången jag gjorde det blev allt helt FIASKO! Jag som hatar att baka och verkligen inte KAN baka fattade inte att man ska ha fingervarm vatten, jag tog iskallt ;) Inte konstigt att degen inte jäste. Men denna gång blev dom helt underbara ♥ Är banneej riktigt stolt över mig själv! Testa dessa frallor! Gudomligt goda!

ca 25st (jag gjorde dubbel sats)
Du behöver:
1hg jäst
1,5dl matolja
1l fingervarmt vatten
1tsk salt
vetemjöl efter behov



Häll i jästen - matoljan - vattnet och blanda


Häll i vetemjöl och blanda


Rör och och häll i vetemjöl efter behov


Knåda sedan degen ordentligt


Låt degen jäsa i 30 minuter på något varmt ställe


Degen är klar, knåda den lite till innan du gör bollar


Gör små bollar av degen, mina var såhär stora


Jäs ytterligare i 30 minuter


In i ugnen i 175° i ca 10-14 minuter


Klart!

Kommentarer
Postat av: Amanda

Haha ja då får väl jag hoppa in när spyandet börjar;) haha. Och du, du anar inte hur du fick med att skratta nyss, kallt vatten haha, sötnos!! :D

2012-04-17 @ 23:01:39
URL: http://duarsnartdarmandy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0